2014. április 8., kedd

Pirog

Amikor  először  jöttem ki külföldre a páromhoz , ő mondta, hogy ő ezt aztán annyira, de annyira imádja,  hogy csináljak neki ilyet. Bevallom nem tudtam mi is ez pontosan, aztán felvilágosított, hogy az orosz boltban a legfinomabb, ő ott kóstolta először. Gondoltam utána olvasok és a következő szakirodalmat találtam róla:

"A pirog vagy pirozsok egy orosz ételféleség, mely kelt tésztából készül különféle töltelékkel. Neve valószínűleg a pir, lakoma szóból ered. Oroszországon kívül a többi szláv konyhában is ismert étel. A pirog általában a nagyobb méretű, míg a pirozsok kisebb. A kelt tésztát készíthetik édesen vagy sósan, a tölteléktől függően. Ha sós tésztát készítenek, a töltelék lehet szinte bármilyen zöldség (káposzta, gomba, burgonya) vagy hús, az édes tésztába pedig általában gyümölcsfélék kerülnek. Ezután a töltött tésztabuckákat megkenik tojássárgájával és vagy forró olajban, vagy sütőben sütik. A 14. századig a tésztát szinte kizárólagosan rozslisztből készítették."

Szóval miután megkóstoltam én is, és elolvastam minden szakirodalmat, amit találtam róla nekiálltam a kísérletezgetésnek és ez született belőle.

Hozzávalók:

- 50 dkg liszt
- 2,5 dl tej
- 1 db tojás
- 2 evőkanál étolaj
- 30 gramm élesztő
- 2 evőkanál só
- 1,5 evőkanál cukor

Elkészítés:

Az élesztőt langyos, cukros tejben felfuttatjuk. Hozzáöntjük a liszthez, beleütjük a tojást, majd az olajat, a maradék cukrot, és a sót is belekeverjük. Szépen eldolgozzuk és 1 órán át meleg helyen kelesztjük. Amikor megkelt a tészta lisztes deszkán kinyújtjuk (kb. 1,5 cm) és téglalap alakúra vágjuk. Megtöltjük (most darált húsos keverékkel, amit pörkölthöz hasonlóan készítettem el) egy kis töltelékkel aztán megformázzuk. Előmelegített olajban aranybarnára sütjük, ehhez körülbelül 10 perc szükséges, ezért ne is erős tűzön süssük. Ebből az adagból nekem 25 darab pirog jött ki. 

Extra tipp: Jobb állagot érhetünk el, ha a kész pirogot lefagyasztjuk egy éjszakára  és fagyosan sütjük ki. Így a tészta sokkal ropogósabb lesz.

Fázisképek:

1.lépés: Hozzávalók kimérése, élesztő felfuttatása
2.lépés: Szép simára dolgozzuk a tésztát
3.lépés: Hagyjuk pihenni, hogy szépen megnőjön
4.lépés: Nyújtjuk, felvágjuk...
5.lépés: Megtöltjük darált húsos alappal...
6.lépés: Olajban kisütjük

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése