2013. október 25., péntek

Egy alap-két étel

A mai nap két étellel is jöttem. Az alapja egy és ugyanaz, vagyis a burgonyás tészta. Készült belőle egy édes fogás, a lekváros nudli és egy sós fogás, a gnocci sajtos-parajos mártással. Akkor kezdjük az alaprecepttel, ami a burgonyás tésztához kell. Ezt kimondottan tudom ajánlani a kisgyermekes családoknak is, mivel a sodrásban a picik is beszállhatnak és mindamellett, hogy gyorsan és játékosan tanulnak főzni jó szórakozást is biztosíthatunk nekik. 

Hozzávalók az alaphoz:

- 1 kg burgonya
- 20-30 dkg liszt (ez függ, hogy mennyire lisztes a burgonyánk)
- 1 evőkanál búzadara
- 2 evőkanál olaj (én jobban szeretem zsírral, abból egy jó púpos evőkanálnyi mennyiség kell)
- 1 db tojás
- só

Elkészítés: 

Először is fogjuk a burgonyát és héjastul megfőzzük, enyhén sós vízben. Majd megpucoljuk és burgonyanyomóval áttörjük és hagyjuk kihűlni, különben a világ összes lisztje se lesz elég a tészta összeállításához. :) A kihűlt krumplihoz hozzáadjuk a zsiradékot, a lisztet, a darát, megsózzuk és a tojással összegyúrjuk. Pihentetés nélkül dolgozzuk ki. Lisztezett deszkán formázzuk a kívánt ételhez. ( Megjegyzés: ez az alap jó gnoccihoz, nudlihoz, szilvás vagy lekváros gombóchoz stb.) 

Fázisképek:

1.lépés: Felrakjuk főni a burgonyát
2. lépés: Meghámozzuk

3. lépés: Összetörjük és kihűtjük
4.lépés: Hozzáadjuk a többi hozzávalót

5. lépés: Kidolgozzuk a tésztát


Burgonya sodrott azaz a nudli elkészítése: 

A burgonyás tésztát egyenlő nagyságú cipókra osztjuk, én ebből a mennyiségből 16 kis cipót hoztam ki. Ezeket a kis mancsunkkal, mint az óvodában elkezdjük kisodorni (itt jöhetnek a gyerekek, akik biztos élvezni fogják, a lényeg, hogy mindig legyen alaposan lelisztezve az alap különben leragadhat). Én kb. ujjnyi vastagságúra nyújtottam őket, majd lisztezett késsel kisebb darabokra vágtam. Ezeket a darabokat egyenként a két tenyerünk között  egy mozdulattal megsodorjuk és kialakítjuk a nudli végleges formáját. 
Sós vízbe kifőzzük és jól leöblítjük. (Megjegyzés: vigyázzunk ez friss tészta, ennek nem kell éveket a vízben töltenie, mint a mirelit verziónak. Akkor jó, ha feljön a víz tetejére, hagyjuk egy fél percet még főni és szűrjük le!) 10 dkg  olajon/zsíron 10 dkg zsemlemorzsát szép aranybarnára pirítunk, nem megégetjük csak szép szint adunk neki. Majd a kifőtt tésztát óvatosan átforgatjuk benne vigyázva,nehogy összetörjük a tésztát. Forrón lekvárral és porcukorral tálaljuk. 

Fázisképek: 

1. lépés: Egyenlő részekre osztjuk  és kinyújtjuk.
2. lépés: Formázzuk a tésztát 
2. lépés: Formázzuk a tésztát(2)
3. lépés: Forrásba lévő enyhén sós vízbe kifőzzük
4. lépés: Itt a kifőtt nudli, enyhén leolajozva
Megjegyzés: Holnap tudok csak kész, morzsázott nudli képeket feltenni, mert ennél a fázisnál vettem észre, hogy elfogyott itthon a zsemlemorzsám és nem tudtam befejezni. XD

5. lépés: Tálalás

És akkor jöjjön a második étel, ugyanebből a tésztából. A gnocci is ugyanezen a fázislépéseket ment keresztül, mint a nudli csak kisebbre sodortam őket. A hangsúlyt inkább a mártás elkészítésére helyezném. Először is fokhagymás olajat melegítettem az edényben. (Ha nincs ilyenünk, akkor normális étolaj is megteszi és nyomjunk bele 2-3 gerezd fokhagymát, ízlés dolga) Én fagyasztott paraj levéllel dolgoztam, de frissel is is ugyanolyan lesz, sőt a mirelit bolti verzió is megteszi. Ezt csak azért mondom, mert nekem levél formájában van lefagyasztva és nem pürésítve, de ez ne zavarjon senkit. Szóval megfonnyasztom a spenót leveleket, majd sózom, borsozom. Ha kész félre teszem. 
Ezután elkészítem a besamelt, azaz tejmártást. A hozzávalói: 4 dkg vaj/olaj, 2 púpos evőkanál liszt, 4 dl meleg tej, só, fehér bors vagy szerecsendió. Az elkészítése se nehéz, először a vajat felforrósítom, de nem égettem oda, csak legyen meleg. Hozzáadom a lisztet és addig kevergetem, ameddig a színe eléri a megfelelő árnyalatot. (átfehéredik, de nem barnul meg!) Ha ez kész, akkor a forró tejjel egyszerre felöntöm és sűrű péppé főzöm. Sózom, borsozom. 
Mivel nekem sajtos- parajos gnoccira van szükségem, ezért én egy darabka sajtot reszelek a besamel mártásba. Ez ízlés dolga, mindenki eldöntheti mennyire domináljon nála a sajt íze. Végül a sajtos besamelmártáshoz adom az előzőleg megfonnyasztott spenótot és összedolgozom vele. Legvégül pedig a gnoccit is belekeverem. Sajttal megszórva tálalom. Önálló fogásként is megállja a helyét, de köretként is alkalmazhatjuk. 

Fázisképek:

1. lépés: A főtt gnocci
2. lépés: Spenót elkészítése
3.lépés: Besamel készítés-liszt pirítás
4.lépés: Besamel készítés-felengedés tejjel
5.lépés: Sajt hozzáadása
6.lépés: Paraj hozzáadása
7. lépés: Sajtos-parajos gnocci tálalva


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése