2013. december 21., szombat

Linzer, isler...egy alapon többféle sütemény

A héten a férjem olyan kéréssel jött, hogy készítsek neki islert. Mondom rendben, bár én nem kimondottan szeretem, de aztán rájöttem, hogy nem kell CSAK azt készítenem, hisz mi jellemző rá? A lényeg, hogy legyen egy omlós gyúrt tészta alapunk 1:2:3 arányban a cukor, a zsiradék és a liszt aránya. A többi plusztól csak finomabb lesz. Szóval jöjjön a recept!

Hozzávalók:

- 60 dkg liszt
- 40 dkg margarin
- 20 dkg porcukor
- 1 citrom reszelt héja
- fél csomag sütőpor
- 1 csipet só
- 2 csomag vaníliás cukor
- 2 darab tojássárgája ( a fehérjével kenhetjük meg sütés előtt a linzereket)

További hozzávalók a díszítéshez: (egyénileg variálható, én ezeket használtam most)

- szilvalekvár
- almalekvár
- 10 dkg darált dió (durvább szeműre darálva és ehhez adtam a cukrot)
- 5 dkg cukor
- 200 gramm étcsokoládé + 2 evőkanál kakaópor + 2 evőkanál margarin (megolvasztani)
- porcukor a szóráshoz

Elkészítés:

Kimértem a lisztet, a porcukrot, a vaníliás cukrot, a sütőport és összeszitáltam egy tálba. Adtam hozzá egy csipet sót, majd beleütöttem a két tojás sárgáját. Belereszeltem egy jól megmosott citrom héját. Szoba hőmérsékletű margarint adtam hozzá és jól eldolgoztam. Mielőtt nekiálltam kidolgozni a tésztát a kezemet lehűtöttem hideg víz alatt, mert ennél a tésztánál vigyázni kell, hogy ne gyúrjuk sokáig, mert akkor az isten se állítja össze és minél több lisztet adunk hozzá annál inkább fűrészpor állagú lesz. Ha sikeresen összedolgoztuk a tésztánkat fóliába csomagolva tegyük be a hűtőbe fél-egy órára, hogy könnyebben kezelhető legyen. Ha kihűlt, kivehetjük és dolgozhatunk vele. Nyújtjuk (jól lisztezzünk alá, mert leragadhat és dolgozzunk gyorsan!) és formákat vágunk ki belőle. 180 fokos sütőben kb. 8-15 perc (a sütemény méretétől, vastagságától, a sütőtől függően), akkor jó, ha az alja kissé aranysárga színű. De figyeljünk rá, mert hamar megéghetnek. Mielőtt bekerülnek a sütőbe megkenhetjük a megmaradt tojásfehérjével.
Hagyjuk kihűlni őket, aztán  egy telit és egy középen lyukas linzert ragaszunk össze lekvárral, vagy csak hagyjuk egyesével a lapokat, amiket megszórhatunk darált dió és cukor keverékével (ezt érdemes a sütőbe helyezés előtt rátenni, hogy kissé belesüljön a tésztába), az összeragasztott darabokat bevonhatjuk csokoládéval is, itt már mindenki saját szája-íze szerint alakítgathatja a receptet. Rengeteg variáció létezik!

Ne ijedjünk meg ha kihűlés után kemények a linzereink, másnapra visszapuhulnak. Ha még fémdobozba is rakjuk biztos a siker. 

A képek majd önmagukért beszélnek!

Fázisképek:


1.lépés: A hozzávalókat összedolgozzuk
2.lépés: Mehet a hűtőbe egy órára
3.lépés: Nyújtjuk és formákat vágunk ki
4.lépés: Mehet a sütőbe
5.lépés: Előtte tojásfehérjével megkenjük
6.lépés: Aranysárgára sütjük őket
7.lépés: Kihűtjük őket, majd jöhet a variálás
Ha akarunk hozzáadni darált diót, sütés előtt szórjuk meg
Elkészültek az aprósütemények, van mindenféle
Van almás, szilvás, csokis, nem csokis,diós...:)


Egészségére mindenkinek! Ha esetleg valaki elkészíti és van kedve megosztani velem a képeit, ne habozzon! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése